Описание на системата RMS за рисково профилиране на клиентите
С ясното разбиране за необходимостта от инструментариум, който да подпомогне задължените лица по ЗМИП при определяне на рисковия профил на техните клиенти, ние създадохме специализирана автоматизирана система.
Електронната система RMS за определяне на рисковия профил на клиента осигурява бърз и качествен анализ на множеството рискови фактори, относими към оценката на клиентския риск от изпиране на пари и финансиране на тероризъм (ИП/ФТ). Тя остойностява тежестта и естеството на риска и дава препоръки за неговото управление, при съобразяване изискванията на действащата нормативна база.
ФУНКЦИОНАЛНОСТИ И ВЪЗМОЖНОСТИ НА СИСТЕМАТА RMS
Системата RMS за рисково профилиране на клиентите по ЗМИП Ви осигурява възможност за:
- изготвяне на индивидуални рискови профили на Вашите клиенти в съответствие с изискванията на ЗМИП, ППЗМИП и ЗМФТ;
- извършване на автоматични справки по ЗМФТ в санкционните списъци на Европейската комисия, ООН, Министерски съвет и OFAC;
- извършване на автоматични справки в регистъра на лица, заемащи публични длъжности, воден от Комисия за противодействие на корупцията (КПК), с директен достъп до публикуваните декларации за имущество и интереси на лицата, за които са открити съвпадения и с възможност за изтегляне на декларациите;
- извършване на автоматични проверки в списъците на високорисковите трети държави на EK и FATF;
- извършване на автоматични справки в други списъци и публични източници, които осигуряват информация за: местни и чуждестранни видни политически личности; най-издирваните от Интерпол и Европол лица; дружества, организации и физически лица, включени в ограничителни списъци на различни държави и международни организации; и др.;
- автоматично попълване на идентификационните данни на декларатора във всички декларации по ЗМИП;
- автоматична проверка на валидността на ЕГН;
- получаване на препоръки за мерки и действия по ЗМИП и ЗМФТ съобразно изчисленото ниво на риск и резултатите от извършените справки;
- документиране на всички изброени действия.
Нашата система Ви осигурява:
- Нормативно съответствие – като задължени лица по чл. 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП), чрез използване на нашата система Вие ще отговаряте на всички изисквания на закона и правилника за прилагането му (ППЗМИП) по отношение на определянето на рисковите профили на Вашите клиенти, извършването на справки в ограничителните списъци с финансови санкции по ЗМФТ, които са на директно приложение в страната, събирането на информация за видни политически личности и свързани с тях лица чрез автоматични справки в регистъра на лица, заемащи публични длъжности, воден от Комисия за противодействие на корупцията (КПК), както и в други външни източници на информация и др.;
- Точност и адекватност – всички въпроси, въведени в системата, са съобразени с изискванията на ЗМИП и ППЗМИП, а справките в списъците и регистрите се извършват по специален алгоритъм, осигуряващ свеждане до възможния минимум на фалшиво позитивните и фалшиво негативните резултати;
- Опростеност – не се изискват специализирани познания по ЗМИП за попълване на въпросите, което означава, че след кратко обучение оценките ще могат да бъдат извършвани от всеки от Вашите служители;
- Бързина – попълването на изискваната информация и отговарянето на всички въпроси отнема само няколко минути, а автоматизираните справки в ограничителните списъци по ЗМФТ и в съответните регистри и външни източници на информация отнемат само няколко секунди;
- Лесно съхранение – възможност за изтегляне и съхраняване на резултатите от извършените оценки на риска и от извършените справки в подходящ и удобен формат.
Ние Ви гарантираме още:
- Достъпни цени – нашите ценови пакети са съобразени с възможностите на всички задължени лица;
- Професионално обслужване – възможност за директна връзка с нашия екип от висококвалифицирани специалисти при възникнали въпроси, затруднения или проблеми при използване на системата;
- Непрекъсната актуализация и надграждане – целим непрекъснато да подобряваме качеството и възможностите на системата и тя да осигурява прецизност, функционалност и достъпност.
- Защита на личните данни – всички данни се обработват при стриктно спазване на националните и европейските нормативни изисквания за защита на личните данни;
- Предоставяне на допълнителна информация – публикуваме и постоянно актуализираме полезни връзки, документи, актуална правна информация и новини в сферата на превенцията и противодействието на ИП/ФТ;
- Допълнителни услуги – в допълнение към оценката на рисковия профил на Вашите клиенти, ние Ви даваме възможност да покриете и други Ваши задължения по ЗМИП, като Ви предлагаме допълнителни услуги чрез тясно сътрудничество с наш доверен партньор, а именно:
- сертифицирани обучения по ЗМИП, ЗМФТ и актовете по прилагането им, чрез тясно сътрудничество с наш доверен партньор;
- изготвяне на вътрешнофирмени документи и формуляри, като вътрешни правила и процедури, собствени и секторни оценки на риска;
- професионални правни консултации по всички въпроси, свързани с прилагането на мерките по ЗМИП, ППЗМИП, ЗМФТ и международните стандарти в областта.
Свържете се с нас за повече информация.
КАК РАБОТИ СИСТЕМАТА?
Системата позволява автоматизирано извършване на индивидуална оценка на рисковия профил на всеки отделен клиент на задълженото лице по чл. 4 от ЗМИП, като за оценката се използват три категории на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризъм:
Определянето на рисковата категория, в която попада оценявания клиент на задълженото лице, се осъществява въз основа на специално разработена методика за оценка на риска, базираща се на сложна математическа матрица, която отчита и пресмята предварително зададените тегла на относимите рискови фактори.
Оценяваните рискови фактори са изцяло съобразени с изискванията на ППЗМИП.
При натискане на бутона „Направи оценка“ системата изисква първоначално да се посочи дали оценката ще се прави за клиент – физическо лице, или за клиент – юридическо лице или друго правно образувание.
Впоследствие системата изисква попълването на идентификационни данни за клиента, както и за неговите представляващи, управляващи и действителни собственици (когато има такива, съобразно вида на клиента и начина на представителство).
След това системата прехвърля към следващия раздел, в който трябва да отговорите на набор от въпроси по отношение на клиента, които са базирани на относими и оценими рискови фактори. Именно тези въпроси са в основата на определянето на рисковия профил. По-голяма част от въпросите изискват отговор чрез просто избиране на една от опциите „Да“ или „Не“.
На следващата стъпка, на базата на въведените в първата част идентификационни данни за клиента и за неговите представляващи, управляващи и действителни собственици, системата автоматично извършва справки в ограничителните списъци по ЗМФТ, списъците на високорисковите трети държави (както и тези в т.нар. "сив списък" на FATF), регистъра на лица, заемащи публични длъжности, воден от КПК, както и в други списъци и източници на информация. Резултатите от извършените справки се визуализират след няколко секунди и могат да бъдат съхранени в удобен формат или разпечатани на момента.
Вземайки предвид подадената от потребителя информация за клиента и тази в резултатите от извършените автоматични справки и отнасяйки я към сложна математическа матрица, отчитаща предварително зададените относителни тегла на отделните рискови фактори, системата изчислява нивото на риск, произтичащо от оценявания клиент.
Крайният резултат се визуализира в отделен прозорец и цялата информация, включително идентификационните данни и рисковата категория на клиента, заедно с отговорите на въпросите, както и с резултатите от извършените автоматични справки, могат да бъдат отпечатани и/или съхранени в удобен електронен формат. Данните, съдържащи се в изготвената оценка на рисковия профил на клиента и в извършените автоматизирани справки, както и форматът за съхранение на оценката и справките отговарят на изискванията на ЗМИП и ППЗМИП.
В допълнение към резултата от оценката, на базата на индивидуалния рисков профил на оценения клиент системата предлага комплект от препоръки за мерките за комплексна проверка, които се изискват от разпоредбите на ЗМИП/ППЗМИП, чрез които потребителят да може да прецени и определи по-нататъшните си действия спрямо конкретния клиент, съобразно нормативните изисквания и вътрешните си правила и процедури.
Какво друго е важно е да знаете за работата на системата?
- Системата Ви дава възможност да изпълните законовите си задължения по чл. 98, ал. 9 от ЗМИП;
- Системата ви задава конкретни въпроси, съобразени с изискванията на ЗМИП/ЗМФТ, международните стандарти и най-добри практики за идентифициране на рисковете;
- За Ваше улеснение повечето въпроси са изработени от нас по начин, който да Ви даде възможност да отговорите с „Да“ или „Не“;
- Оценката на рисковия профил се прави за всеки клиент поотделно;
- В нашата система всички въпроси са важни за крайната оценка на риска – следва да се отговаря на всеки един от тях прецизно, защото пропускането на въпрос или даването на механичен отговор, може да доведе до погрешен резултат;
- Поради нормативните изисквания и нашата политика за защита на личните данни, отделните оценки, както и идентификационните и други лични данни на клиентите, на техните представляващи, управляващи и действителни собственици, не се пазят в системата, като същите могат да бъдат запазени в подходящ формат само от задълженото лице по чл. 4 от ЗМИП (потребителят на системата, извършващ съответната оценка). За удобство на потребителите и за целите на извършване на статистически справки, проследяване на потреблението на закупените ценови пакети и др., за всяка една извършена оценка системата пази в профила на съответния регистриран потребител единствено данни за референтния номер на оценката, дата и час на извършването ѝ, както и рисковата категория (нисък, среден или висок риск), заедно с общия брой на извършените оценки.
В случай, че имате въпроси или нужда от допълнителна консултация за използването и функционалностите на системата, не се колебайте да се свържете с нас.